Assertiviteitstraining Groningen

Wij bieden een bijzondere assertiviteitstraining aan in Groningen.
Honden spiegelen ons gedrag. Daarnaast prikken honden feilloos door iemand heen die zich zeker probeert op te stellen, maar dit eigenlijk niet is. Honden zijn bij uitstek geschikt om meer zelfverzekerd te leren communiceren.
Daarom hebben wij deze assertiviteitstraining met behulp van onze honden ontwikkeld. Voor onze trainingen heb je dus geen eigen hond nodig. We bieden 1 op 1 trainingen aan maar ook trainingen in kleine groepen van slechts vier personen.

Wie zou er baat hebben bij onze assertiviteitstraining?

Herken je jezelf in het volgende?

-Heb jij moeite met nee zeggen en doe je dingen waar je eigenlijk niet achter staat?

-Graag zou jij je eens duidelijk uitspreken tegenover je baas, je ouders of je partner, maar je durft dat niet goed aan.

-Als je de stap om je uit te spreken dan uiteindelijk toch eens zet, weet je hetgeen je wil zeggen niet goed over te brengen waardoor je niet voldoende serieus wordt genomen.

-Alleen al de gedachte dat er een confrontatie kan ontstaan, maakt dat je deze regelmatig liever uit de weg gaat.

Herken je jezelf in bovenstaande dan zou je met onze assertiviteitstraining hier verandering in kunnen brengen.
Assertief zijn betekent dat je opkomt voor jezelf op een respectvolle manier die passend is in de betreffende situatie.
De assertiviteitstraining van Assertivo kan je helpen met het vergroten van je zelfvertrouwen, in combinatie met het ontwikkelen van meer assertiviteit.

“Daar waar wij mensen elkaar voor de gek kunnen houden, prikken honden altijd door schijnzelfverzekerdheid heen.” – Eddy Eelsing

Waarom 1 op 1 assertiviteitstraining met behulp van honden?
We hebben een unieke aanpak om jouw zelfvertrouwen te vergroten: we maken namelijk gebruik van 1 op 1 coaching en zetten honden in tijdens de assertiviteitstraining. De wijze waarop je iets zegt, je lichaamshouding, gemoedstoestand en mindset bepaalt het resultaat of de hond jouw commando zal opvolgen of niet. De hond houdt jou een spiegel voor en prikt door een commando heen waar toch nog een kern van onzekerheid in zit.

Stel: je hebt een sollicitatie waarbij je jezelf wijsmaakt dat jou dit gaat lukken. Echter in je onderbewustzijn zit de onzekerheid die invloed heeft op jouw houding. Dit straalt als het ware van jou af en je komt niet goed over. De meeste mensen hebben dit soort situaties wel eens meegemaakt: dat is ook niet erg, maar wel leerzaam. De mate waarin je er last van hebt en of jij het als een probleem ervaart, maakt dat je dit nu aan het lezen bent en het heel waarschijnlijk als een probleem ziet.

Wat houdt de assertiviteitstraining in? En wat zal er vooral aan bod komen?

Tijdens de cursus zul je gaan merken dat de hond niet altijd meteen reageert op wat jij van hem vraagt. Door opnieuw te durven vragen, van binnenuit meer duidelijk te zijn en te blijven doorzetten, leer je op je eigen manier steeds assertiever te worden en zal hierbij ook je vertrouwen langzaam groeien. Daarbij zullen we niet alleen letten op hoe je iets zegt, maar ook letten op lichaamshouding, gemoedstoestand, en hetgeen je uitstraalt. Immers honden pikken dit ook allemaal op. Wij mensen kunnen elkaar goed voor de gek houden, maar dat gaat bij een hond niet lukken. Honden prikken hier geheid doorheen.

Het aangeven van grenzen

Het aangeven van grenzen is een belangrijk onderdeel in de assertiviteitstraining. Honden zullen, wanneer jij niet overtuigend genoeg bent, over jou heenlopen en jouw grenzen opzoeken. Dit bijvoorbeeld door domweg niet te luisteren, tegen je aan te springen, je opzij te duwen of zich aan jou op te dringen om aandacht te krijgen. Door tijdens deze training te werken aan een zelfverzekerde en krachtige houding, zal een hond meteen weten waar hij aan toe is. En jij zult het respect krijgen wat je graag wil ontvangen.

Wanneer je respect en vertrouwen naar de hond uitstraalt, krijg je hetzelfde van de hond ook terug! Daar ligt ook meteen de parallel met het echte leven: je kunt op deze wijze ook in het echte leven assertiever worden. Nee zeggen en voor jezelf opkomen is dus heel belangrijk in onze assertiviteitstraining.

Waar gaat onze aandacht nog meer naar uit tijdens deze assertiviteitstraining?

In deze assertiviteitstraining zul je jezelf tegenkomen. Hoe je functioneert in het contact met de ander. Je leert met gevoelens en emoties van jezelf, maar ook met die van een ander om te gaan. Op een respectvolle, plezierige manier.

Positieve boodschappen leren geven en daarbij jezelf leren uiten

In deze cursus leer je een boodschap op een positieve, heldere manier te uiten. Daarbij toon je respect voor de ander waar je de boodschap aan uitdraagt.  Hierdoor zal jouw assertieve boodschap doeltreffend zijn.
Altijd toegeven aan de ander is net zo vervelend voor jezelf als te veel eigen doelen opdringen bij de ander.

Assertiviteit is dat wat je doet om de relaties en situaties in je leven goed te houden en te verbeteren. Dat vinden we lastig.
Het leven lijkt makkelijker als je het uit de weggaat.
Maar juist die gesprekken uit de weg gaan en over je heen laten lopen, maakt jouw leven moeilijker. Niet direct, maar op termijn wel.
Assertiviteit maakt je leven juist aangenamer.

  • Assertiviteit gaat niet om agressie. Het houdt in dat je op een liefdevolle manier communiceert. Jij zorgt ervoor dat mensen je behandelen zoals jij wilt dat ze jou behandelen.

Assertiviteit is een heel fantastische eigenschap om te ontwikkelen. Het helpt om je leven meer plezier en kleur te geven.
Je zult succesvol in je leven zijn.

Verandering

Voor goede resultaten is het belangrijk dat jij stap voor stap verandert, en niet direct verandert in een ontzettend assertief persoon. Zo voorkom je dat jouw naasten in de war zullen raken en dat ze je misschien wel gaan uitlachen, in plaats van respecteren.
Niet alleen om anderen eraan te laten wennen, maar ook om zelf te oefenen, begin je klein. Als iemand jou vertelt wat je ‘moet doen’, zeg dan eens ‘nee’. Als je het gevoel hebt dat iemand je verkeerd behandelt, probeer dan eens aan te geven wat jouw grens is.
En ga dan iedere keer weer een stukje verder. Blijf het oefenen en je blijft hierin groeien.

 Wat wil je nu echt? Wat vind je ervan? En wat voel je erbij?

Zodra je de communicatie bij jezelf houdt, is het makkelijker om assertief te zijn.Want er is niemand die kan discussiëren over jouw gevoelens. Als jij weergeeft dat het gedrag van een ander jou angstig, boos, verdrietig, teleurgesteld of gestrest maakt, dan kan een ander daar niets tegenin brengen.
Zolang jij de communicatie bij jezelf houdt, hoef je niet echt bang te zijn om moeilijke gesprekken aan te gaan.
Een ik-boodschap nodigt de ander uit om begrip op te brengen voor jouw gevoelens over de situatie. Zo is het voor iedereen duidelijk.
Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon ‘Nee’ zeggen.
Veel mensen hebben de neiging om hun weigering in te kleden. Maar een simpel “Nee” volstaat ook. En als mensen vragen waarom je weigert, kun je antwoorden: “Ik heb dat nu eenmaal liever niet.” In de meeste gevallen ben je geen uitleg verschuldigd.
Assertief ben je niet alleen in je boodschap. Je woorden zijn een belangrijk onderdeel van de communicatie, maar je houding en je stemgebruik tellen ook mee.

 Assertief reageren op de ander

Als je assertief reageert kunnen er schuldgevoelens ontstaan. Dat is uiteraard lastig. Maar door bij jezelf te blijven, zorg je ervoor dat jij doet wat je kunt doen om jouw grenzen te bewaken. Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen gemoed. De mensen om je heen merken dat ze niet over je heen kunnen lopen.Natuurlijk moet je ook gewoon aardig zijn. Maar aardig zijn en over je heen laten lopen zijn wel verschillende dingen.
Niet schuldig voelen. Maar wees trots dat je voor jezelf bent opgekomen. Hierdoor ervaar je meer vrijheid en plezier in je leven.

 Twijfelwoorden

Als je assertief voor jezelf wilt opkomen is het belangrijk te weten dat je geen twijfelwoorden, zoals “misschien” en “mogelijk” gebruikt. Je geeft je mening op een directe en heldere manier. Zo komt de boodschap ook helder en duidelijk over.

Aanspannen en ontspannen

Assertief gedrag is onwennig als je het niet vaak doet. Je voelt je gespannen en zenuwachtig. Probeer jezelf dan te ontspannen.
Want door je te ontspannen wordt de angst vanzelf minder. Span even al je spieren aan en laat je spieren daarna weer ontspannen. Zo voel je je al een stuk beter en wat relaxter.

Affirmaties

Het gebruik maken van affirmaties kan heel goed voor je werken.Affirmaties zijn korte, positieve en bekrachtigende zinnetjes die je tegen jezelf zegt. Die ervoor zorgen dat ze, als je ze vaak genoeg herhaalt, ook jouw waarheid worden. Het klinkt misschien wel een beetje vreemd, maar het werkt!
Goede affirmaties zouden kunnen zijn:

Ik houd van mezelf, volledig en onvoorwaardelijk.

Ik ben net zoveel waard als ieder ander, niet meer en zeker niet minder.

Ik geloof in mijzelf, alles is goed

Ik ben sterk en vol energie

Er wordt van mij gehouden

Ik trek positiviteit en vreugde aan

Ik ben waardevol

Ik hou van het leven en het leven houdt van mij

 Zeker zijn en zelfvertrouwen opbouwen

De meeste mensen merken, zodra ze bewust bezig zijn met assertief zijn, al binnen een paar weken verschil. Je merkt het aan de benadering van andere mensen naar jou toe. Het zal respectvoller en gelijkwaardiger zijn. Je zult jezelf ook krachtiger- en veel meer in balans voelen. Zodra je dit uitstraalt krijg je positieve respons.
Het werkt als jij er zoveel mogelijk emotie en energie in stopt. Hoe meer en sneller de hersenen de emotie en energie zullen oppakken.

Maak oogcontact om je boodschap over te brengen

De luisteraar is vaak degene die naar de ander kijkt. Hoe wordt de boodschap gebracht?
Vaak dwalen je ogen af tijdens een gesprek, terwijl je nadenkt over wat de ander straks zal zeggen.Bij assertief spreken maak je oprecht oogcontact met de ander terwijl je spreekt. Mensen die met name, tijdens een gevoelig onderwerp naar beneden kijken, verminderen de kracht van de boodschap.
Dwalende blikken geven de luisteraar het gevoel dat je iets vermijdt. In een groepsgesprek is het belangrijk dat je oogcontact met alle luisteraars maakt. Houd het oogcontact ook vast tijdens het gesprek. Maar probeer niet te staren of streng te kijken. Dit kan de luisteraar als erg intimiderend opvatten.

 Denk aan je houding en wat je met lichaamstaal kunt overbrengen.

Lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen, gebaren, stemgebruik en oogcontact zijn de manieren waarmee je een boodschap duidelijk kunt maken. In de cursus Assertiviteitstraining zullen we ons hier voornamelijk op richten. Sommige mensen hebben letterlijk een slappe houding, er klinkt hier ook minder volume en energie door in de stem. Als je assertief en serieus genomen wilt worden, is dit geen goede houding.
Ook wanneer je te dichtbij de luisteraar staat of over de luisteraar heen buigt, terwijl je een gesprek voert, voelt het voor de persoon vaak ongemakkelijk. Ga ergens zitten op gelijke hoogte als de luisteraar. Als je belangrijke onderwerpen te bespreken hebt is het belangrijk om te gaan zitten, zodat ieder zich op zijn gemak kan voelen. Naar iemand wijzen of met de vuist op tafel slaan, zijn intimiderende gebaren. Dit zorgt er juist voor dat je agressief over komt. Vermijd deze dreigende gebaren.

Het is zeker wel prettig als je handen zichtbaar zijn en daar dan ‘positieve’ gebaren bij gebruikt. Ondersteunende gebaren kunnen meewerken aan de kracht van datgene wat je over wilt brengen. Op deze manier vraag je om de positieve aandacht. Als je met je armen over elkaar gaat praten, kom je niet erg geïnteresseerd en betrokken over. Als een luisteraar daarentegen, met zijn armen over elkaar zit, komt hij of zij juist wel ontspannen en open over, en zal dat waarschijnlijk ook zijn. Toon tijdens het gesprek dat je wilt voeren, geen afleidende gewoonten. Zoals aan je haar plukken, met een of ander voorwerp spelen, krabben en dergelijke. Je leidt de aandacht te veel van het gesprek af. Het zorgt ervoor dat de luisteraar afhaakt.

Laat je stem horen

Ben je duidelijk verstaanbaar als je spreekt? Stem je jouw volume af op de situatie? Wanneer je alleen met iemand een gesprek aangaat, is je stemvolume anders dan wanneer je voor een groep staat. Je kunt ook speelse elementen aanbrengen in je stem. Door variatie in toonhoogte en volume aan te brengen, kun je de ander naar je toe trekken. Wees oprecht in de tonen die doorklinken in je stem. Dan wordt jouw boodschap beter ontvangen door de luisteraar. Jij zegt, door deze manier, van spreken in feite tegen de luisteraar, dat je meent wat zegt. Maar ook dat je dat met respect doet naar de ander toe.

Wat moet je vermijden

Jouw stem kan jou positief helpen om een boodschap assertief over te brengen. Maar er zijn ook manieren waardoor de boodschap niet over zal komen.
Wat zijn deze valkuilen nou, en welke moet je proberen te vermijden:

  • Aarzelen
  • Niet goed hoorbaar zijn, te zacht spreken
  • Een bevende en trillende stem
  • Mompelen (een variant van zacht spreken)
  • Volume in jouw stem is te hard: Op deze manier kom je dominant over.
  • Monotoon spreken
  • Streng klinken

 Pas het tempo aan om effectief te communiceren

De een spreekt wat sneller dan de ander. Maar wat jij moet proberen is je tempo aan te passen aan de luisteraar of luisteraars, om die specifieke boodschap, effectief over te laten komen. Waarschijnlijk als je dichtbij jezelf staat, je emoties herkent en erkent, zul je jezelf en de ander goed aanvoelen. Stem je ook af op de persoonlijkheid van degene die je voor je hebt. Maar spiegel niet, blijf bij jezelf.

Tijdens het verstaanbaar maken van je boodschap, articuleer je de woorden duidelijk. Spreek de woorden uit zoals ze daadwerkelijk klinken. Het kan namelijk verwarring scheppen als je woorden anders uitspreekt. Haal rustig adem tijdens het verkondigen van jouw boodschap. Las pauzes in tijdens het gesprek. Hierdoor kom je letterlijk weer op adem en kun je je gedachten even ordenen en helder krijgen.

Vermijd opvulgeluiden

Opvulgeluiden worden ook wel non-woorden genoemd. Dit zijn woorden die mensen zeggen als ze het even niet zo goed weten.

Veelgehoorde opvulgeluiden zijn:

Dus

Euh

Ja

Hoe zal ik het zeggen

Nou

Maarre

Als je ze af en toe gebruikt in het gesprek, zullen ze niet zo snel opgemerkt worden. Maar met regelmaat wel.

Wat kun je nog meer doen?

Begin eens met een dagboekje over het assertief worden en zijn. Schrijf hierin situaties op die niet gaan zoals jij wilt. En bedenk eens hoe je een volgende keer zou kunnen reageren. Door je iedere keer af te vragen hoe je het een volgende keer kunt doen, oefen je in gedachten als het ware voor een soortgelijke situatie. Doe het met een blik op de toekomst. Verwijt jezelf niets. Haal eruit wat je ervan kunt leren!

De groepen voor de assertiviteitstraining

Een groep voor deze trainingsdag vol assertieve uitdagingen van zo’n 6 uur bestaat maximaal uit 4 personen.  We willen uiteraard graag de nodige en maximale aandacht aan iedereen kunnen schenken. Bij deze dag is de lunch en koffie, thee en water inbegrepen. Met diëten en allergieën houden we rekening.

Na afloop van de training krijgt iedere deelnemer een boekje over assertiviteit. Hierin vind je tips, reminders en trucs om op terug te kunnen vallen en om jezelf te blijven trainen in het assertief communiceren.
Wil je meer informatie over onze assertiviteitstraining met honden in Groningen? Wij staan graag voor u klaar. Telefonisch of via de mail is het mogelijk om de nodige informatie te krijgen.

 Individuele training

Spreekt deze assertiviteitstraining jou aan? En heb je belangstelling, maar je voelt meer voor een privé sessie? Neem ook dan gerust en vrijblijvend contact op om te kijken wat er voor jou mogelijk is. Rekening houdend met jouw wensen hieromtrent.